‘Koeling Down The City’ is een initiatief van derdejaars studenten Communicatie aan de Christelijke Hogeschool Ede. De campagne
heeft als doel om meer draagvlak onder Millennials te creëren voor Urban Heat in de stad. Momenteel staat Den Haag op nummer één
van de warmste steden van Nederland.
Aanleiding van de campagne
De gevoelstemperatuur kan op zomerse dagen oplopen tot 50 graden in delen van de stad. Met name in de wijken Centrum, Stationsbuurt en Zeeheldenkwartier. Hierdoor wordt de stad als het ware een hitte-eiland. De verstening en toenemende groei van de stad Den Haag zorgen ervoor dat de warmte minder goed weg kan tijdens hittegolven. De oplossing hiervoor is simpel: vervang donkere oppervlaktes voor lichtere. Net als in Zuid-Europese landen draagt lichte infrastructuur en bebouwing bij aan het naar beneden brengen van de gevoelstemperatuur in de stad.
Doel van de campagne
Volgens de groep studenten, die onderzoek deed naar de gevolgen van Urban Heat, is er meer draagvlak nodig voor dit probleem. Momenteel bestaat het overgrote deel van de stad uit donkere oppervlaktes, hierdoor blijft de warmte lang hangen. Volgens de bedenkers van de campagne moet dit anders om de leefbaarheid in de stad te kunnen behouden.
Lancering campagne DITISKOEL
Daarom lanceerde de groep studenten een campagne om Den Haag koeler te maken. Door middel van een PR-stunt, waarbij lichte oppervlaktes in de stad aangeduid werden als ‘DITISKOEL’, werd het probleem duidelijk zichtbaar. De campagne wordt ondersteunt door
socials (@koelingdownthecity), waarbij ook een campagnevideo is gelanceerd. De campagne loopt nog tot eind deze maand (juni, 2021). De groep hoopt dat een andere partij uit Den Haag het campagneplan oppakt en voortzet wat zij zijn begonnen.
Studenten lanceren campagne DITISKOEL
28 June 2021, 14:53 uur
Den Haag & Regio